Fear and its relationship with the protection of the Rights of Boys and Girls. Contributions from education in the construction of peace and coexistence

Keywords: Fear, Peacebuilding, Coexistence, Education, Children’s Rights

Abstract

This writing is the product of an investigation that is in its first stage and it  purpose is to analyze how certain phenomena of social reality impact the lives of boys and girls, generating fear, which implies the violation of their rights. Thus, from this phenomenon, it is necessary to identify the elements that affect the construction of that fear and provide the tools to transform this situation, so that they are used in the construction of peace and social coexistence. To develop this first phase of the study, an applied sample was taken in children from the city of Sogamoso, Boyacá; through surveys in order to determine the factors that affect the construction of fear and determine, how it can be transformed. Into something positive and how the law contributes to the protection of children in these abnormal circumstances.

DOI: http://dx.doi.org/10.21017/Rev.Repub.2022.v33.a132

Author Biographies

Maria Constanza Ballesteros Moreno, Universidad Santo Tomás

Investigadora Junior, Doctora en Derechos Humanos, Magister en Derechos Fundamentales. Especialista en Derecho Público, Abogada.  correo electrónico: mariaballesteros@usantotomas.edu.co

Alvaro Hernan Moreno Durán, Universidad Santo Tomás

Investigador Senior, Doctor en Sociología. Magíster en Modos de vida y Políticas sociales. Especialista en Estudios de América Latina, Sociólogo. correo electrónico: alvaromoreno@usantotomas.edu.co

Oscar Hernan Porras olarte, Universidad Santo Tomás

Economista con énfasis en administración de empresas, Universidad Santo Tomás de Aquino. Bogotá. Magister en derechos humanos y democratización, Universidad Externado de Colombia – Universidad Carlos III de Madrid. Especialista en servicios públicos domiciliarios, Universidad Externado de Colombia. Bogotá. Especialista en Gobierno municipal, Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá. Especialista en Derecho Procesal, Universidad de Boyacá. Abogado, Universidad de Boyacá. Estudiante del Doctorado en Derecho Universidad Santo Tomás. Correo electrónico: oscarporras73@gmail.com

References

Alarcón Sánchez, G., Díaz Ossa, S., & Hernández Méndez, L. (2019). Las nociones de justicia que construyen las niñas en pleno siglo xxi. Via Inveniendi Et Iudicandi, 14(1), 67–89. https://doi.org/10.1533/S1909-0528.2019.0001.03

Constitución política de Colombia, (1991) (testimony of Asamablea Nacional Constituyente). https://books.google.com.co/books?id=WbEKTQEK4VUC&pg=PA74&dq=artículo+44+de+la+constitución+política+de+colombia&hl=es-419&sa=X&ved=2ahUKEwipnqPEycn5AhWhgYQIHdOUD7gQ6AF6BAgGEAI#v=onepage&q=artículo 44 de la constitución política de colombia&f=false

Ballesteros Moreno, C. e. (2022). La Cabina de los Derechos, una Propuesta Metodológica Popular para la Construcción Pedagógica de la Paz. Verba Iuris, 25-38.

Baró, I. M. (1990). Psicología social de la guerra: trauma y terapia. San Salvador: Uca Editores.

Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI.

Bueno-Atencio Aldair (2016). Marco internacional del terrorismo en Colombia. Reparación de las víctimas como resultado inminente de los ataques terroristas en nuestro territorio nacional. Revista Vis Iuris, 3 (5): pp.95-118.

Burgos Acosta, J. (2018). Construyendo relaciones entre emociones, convivencia democrática y adolescencia. In J. Aries Gómez (Ed.), Desafíos entorno a la educación y pedagogía (pp. 173–208). Ediciones USTA.

Capdevielle, J. (2012). La Sociología Figuracional De Norbert Elías Y El Estructuralismo Genético De Pierre Bourdieu: Encuentros Y Desencuentros. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 52, 1–23. https://www.redalyc.org/pdf/4959/495950248003.pdf

Cárdenas Sierra, C. (2016). El instrumental teórico de Pierre Bourdieu y la influencia tomista en su concepto de habitus. IUSTA, 2(35), 15–41. https://doi.org/10.15332/S1900-0448.2011.0035.01

Cárdenas Sierra, C. (2018). Bien común y propiedad en Tomás de Aquino y Ugo Mattei: elementos para el análisis del acuerdo de paz Gobierno-Farc. In C. Duque Ayala (Ed.), Nuevos desafíos del derecho público en el posconflicto (1st ed., pp. 173–214). Ediciones Usta.

Carreño Dueñas, D., Bravo León, L., & Restrepo Restrepo, J. (2017). Adjudicación jurídica política de la vida y argumentación en educación. Universidad Santo Tomás (USTA).

Carvajal Martínez, J. (2018). Tendencias actuales de los derechos humanos y el derecho internacional humanitario en Colombia (1st ed.). Ediciones USTA.

Carvajal J (2012). Espacios políticos institucionales para tramitar o resolver conflictos en la globalización, en Revista Verba Iuris, Edición No. 27. Documento extraído el 5 de abril de 2018 de https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/verbaiuris/article/view/2218/1689

Castro Lesmes, S., Sánchez Cardona, M., & Sánchez Rodríguez, J. (2015). El rol del profesorado en el manejo de la violencia escolar. Via Inveniendi Et Iudicandi, 9(1), 51–73. https://doi.org/10.15332/S1909-0528.2014.0001.03

Cillero Bruñol, M. (1999). El interés superior del niño en el marco de la Convención Internacional sobre los derchos del niño. justicia y derechos del niño, 48-62.

Comisión para el esclarecimiento de la verdad la convivencia y la no repetición. (2022). Hay futuro si hay verdad. Bogotá.

Comisión para el esclarecimiento de la verdad la convivencia y la no repetición. (s.f.).

Comisión de la Verdad. Obtenido de https://web.comisiondelaverdad.co/en-losterritorios/enfoques/ninas-y-ninos

Corte Constitucional T- 468 de 2018.

Corte Constitucional T-033 de 2020 (Corte Constitucional).

Cortés Zambrano, S. (2016). Derechos humanos en las políticas de paz y posconflicto en Colombia. Via Inveniendi Et Iudicandi, 11(1), 129–145. https://doi.org/10.15332/S1909-0528.2016.0001.03

Durán, Á. M., & Ramírez, J. E. (2003). Introducción elemental a la obra de Pierre Bourdieu. Bogotá : Estrategias Educativas.

Durán, Á. M., & Ramírez, J. E. (2011). Sociología del campo jurídico en Colombia. Relaciones y perspectivas. Bogotá: Universidad Santo Tomás.

Durán, Á. M., & Rodríguez, F. P. (2011). Piaget y Bourdieu: elementos teóricos para una pedagogía ciudadana. Revista Colombiana de Educación, pág. 153.

Eheverri Uruburu, Á. (2016). Orígenes Y Desarrollo De La Violencia En Colombia. IUSTA, 1(26), 136–151. https://doi.org/10.15332/S1900-0448.2007.0026.08

Flores, L. (2021).El conflicto armado y la omisión legislativa del estado frente a la figura de la prestación humanitaria periódica(php): deber estatal del principio de solidaridad constitucional. Vis Iuris. Revista de Derecho y Ciencias Sociales,8(16).

Fortich M & Moreno A (2012). Elementos de la teoría de los Campos de Pierre Bourdieu para una aproximación al derecho en América Latina: consideraciones previas en Revista Verba Iuris, Edición No. 27. Documento extraído el 2 de marzo de 2018 de https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/verbaiuris/article/view/2214/1687

GMH. (2012). ¡BASTA YA! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Bogotá: Imprenta Nacional.

GMH. (2013). ¡BASTA YA! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Bogotá: Imprenta Nacional.

Gobierno Nacional de Colombia Y Grupo FARC-EP. (2016). Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera. Obtenido de https://www.jep.gov.co/Marco%20Normativo/Normativa_v2/01%20ACUERDOS/Texto-Nuevo-Acuerdo-Final.pdf?csf=1&e=0fpYA0

Histórica, G. d. (2013). ¡BASTA YA! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Bogotá: Imprenta Nacional.

Huertas Díaz, O., López Gómez, D., & Jerez, L. (2019). La “paz” como escenario de disputa ideológica. IUSTA, 50(50), 19–38. https://doi.org/10.15332/S1900-0448.2019.0050.01

Juajibioy-Otero, H. A. (2019). Hacia una estructura compleja de la paz. Diálogos deSaberes (51), 197-219. Universidad Libre (Bogotá). DOI: https://doi.org/10.18041/0124-0021/dialogos.51.2019.5907

Luna Zamora, R. (2005). Sociologi?a del miedo?: un estudio sobre las a?nimas, diablos y elementos naturales. (1st ed.). Universidad de Guadalajara.

Martínez Rodríguez, L., & Prado Zuluaga, D. (2019). Justicia y conflicto infantil. Via Inveniendi Et Iudicandi, 14(1), 191–206. https://doi.org/10.15332/S1909-0528.2019.0001.07

Matias Camargo, S. (2019). La Justicia Especial para la Paz (JEP), sus avances y sus obstáculos. Diálogos de Saberes, (50), 27-37. Universidad Libre (Bogotá). DOI:https://doi.org/10.18041/0124-0021/dialogos.50.2019.5403.

Morón Campos Miguel Antonio (2017). Las encrucijadas de la paz territorial en Colombia: Modelos, problemas y apuestas en contextos de pos-acuerdo. Revista VisIuris 4 (7): pp.93-107.

Noguera Sánchez, H. (2016). Dinámicas socio jurídicas en comunidades en resistencia o paz. Via Inveniendi Et Iudicandi, 4(2), 1–20. https://doi.org/10.15332/S1909-0528.2009.0002.01

Ortega, L., Cárdenas, C., Blanco, C., Ducuara, S., & Valencia, D. (2020). Reflexiones juridicas sobre el derecho a la felicidad y el bien comun constitucional. EDICIONES USTA.

Ortega Ruiz, L., & García Miranda, J. (2019). La verdad en la justicia transicional. IUSTA, 50(50), 39–63. https://doi.org/10.15332/S1900-0448.2019.0050.02

Parra Vega José Ariel; Agudelo Gómez Carlos Julio & Viviescas Cabrera Raúl Alejandro. (2015). Efectos del postconflicto: Una mirada crítica desde los derechos humanos. Revista Vis Iuris, No. 4, Vol. 2, pp. 81 - 95

Peces Barba Martínez, G. (2004). Lecciones de derechos fundamentales. Madrid: Dykinson.

Pérez A (2013) El agotamiento previo de la acción de inconstitucionalidad para acceder al Sistema Interamericano de Protección de los Derechos Humanos, en Revista Verba Iuris, Edición No. 30. Documento extraído el 3 de enero de 2018 de https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/verbaiuris/article/view/2148/1633

Preciado Zamora, J. (2006). Reseña de “Sociología del miedo. Un estudio sobre las ánimas, diablos y elementos naturales” de Rogelio Luna Zamora. Espiral , XIII(37), 179–184. https://www.redalyc.org/pdf/138/13813307.pdf

Saldaña, M. I. (2005). Trauma social y memoria colectiva. Historia Actual Online.

Sousa, A. A. (1996). El constructivismo estructuralista: La teoría de las clases sociales de Pierre Bourdieu. Reis, 75, 145. https://doi.org/10.2307/40184032

Téllez Navarro, R., & Valderrama Romero, I. (2017). El posconflicto en Colombia: una mirada desde la experiencia docente con desmovilizados. IUSTA, 1(46), 159–169. https://doi.org/10.15332/S1900-0448.2017.0046.07

Zamora, R. L. (2000). Sociología del miedo: un estudio sobre las ánimas, diablos y elementos naturales. Universidad de Guadalajara.

Zuleta Castilla Denia Esther (2019) Principios procedimentales para la Justicia Especial para la Paz en Colombia. Revista Vis Iuris 6 (12): pp.105-135.

Published
2022-07-31
How to Cite
Ballesteros Moreno, M., Moreno Durán, A., & Porras olarte, O. (2022). Fear and its relationship with the protection of the Rights of Boys and Girls. Contributions from education in the construction of peace and coexistence. The Republican Journal, (33), 163-184. Retrieved from https://urepublicana.edu.co/ojs/index.php/revistarepublicana/article/view/860
Section
Artículos