Communication Laws in Left-Turning Governments: Venezuela, Argentina, Bolivia, and Ecuador

Keywords: communication laws, turn to the left, media, freedoms, democracy

Abstract

Why were new communication and telecommunications laws enacted in South America in the left-turning governments of Venezuela, Ecuador, Bolivia, and Argentina in the first two decades of the 21st century? The answer falls within a contextualization of the political, economic, and social moment these countries went through, where the majority of the population simultaneously expressed themselves at the polls in favor of an ideological orientation, turning this circumstance into a new phenomenon in the region. For the purpose at hand, a comparison is drawn between the essential milestones of the process for the approval of such laws in the four cases and the political intentions underlying those regulations, in an interdisciplinary exercise involving communication and political science. Here we pose the conjecture that these laws distorted the purpose of democratizing communication, as they were conceived at the beginning, due to a confrontation with the independent media.

DOI: http://dx.doi.org/10.21017/Rev.Repub.2022.v32.a117

Author Biography

César Ulloa, Universidad de Las Américas

Docente e investigador de la Universidad de Las Américas.

*Artículo producto de proyecto de investigación que desarrolló el autor sobre el tema en
el marco institucional de la Universidad de Las Américas (República del Ecuador).

References

Agrivalca, C. (2014). Del Estado comunicador al Estado de los medios: Catorce años de hegemonía comunicacional en Venezuela. Palabra Clave, 17(4), 1243-1278. https://doi.org/10.5294/pacla.2014.17.4.11

Aguirre, J. (2005). Estado y oportunidades para una normatividad de medios de comunicación más inclusiva en Bolivia. Punto Cero, 10(10), 20-27.

Amadeo, B. (2016). El estudio de la comunicación gubernamental: Líneas de investigación y futuros desafíos. Austral Comunicación, 5(2), 155-181. https://doi.org/10.26422/aucom.2017.0502.ama

Badillo, Á., Mastrini, G., y Marenghi. P. (2015). Teoría crítica, izquierda y políticas públicas de comunicación: el caso de América Latina y los gobiernos progresistas. Comunicación y Sociedad, 24, 95-126.

Becerra, M. (2013). Cuatro años de la ley audiovisual: un balance. Quipu. Políticas y tecnologías de comunicación (blogs-pot), Buenos Aires, 3 de octubre. balance/

Becerra, M. (2015). De la concentración a la convergencia. Políticas de medios en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Paidós.

Becerra, M., y Mastrini, G. (2017). Concentración y convergencia de medios en América Latina. Communiquer, 20, 85-120.

Beltrán, R. (1976). Políticas nacionales de comunicación en América Latina: Los primeros pasos. Nueva Sociedad (julio-agosto), 4-34.

Bonilla, J. F. (2018). Controversia entre los Medios de Comunicación y el Gobierno. Chasqui, 80, 24-29. DOI: https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i80.1456

Borrat, H. (1989). El periódico, actor del sistema político. Anàlisi: Quaderns de comunicaciói cultura, 12, 67-80.

Bull, B., y Sánchez, F. (2020). Élites y populistas: los casos de Venezuela y Ecuador. Iberoamericana – Nordic Journal of Latin American and Caribbean Studies, 49(1), 96-106. DOI: https://doi.org/10.16993/iberoamericana.504

Calderón, J., y Zurita, C. (2010). El Gran Hermano. Quito: Paradiso.

Cañizales, A. (2018). Periodismo y poder en la Revolución Bolivariana (1999-2001). Quórum Académico, 15 (2), 93-107.

Castillo Briceño, J. (2003). Hugo Chávez y los medios de comunicación: la guerra «hiperreal» venezolana. Historia y Comunicación Social, 8, 21-34.

Catterberg G., y Palanza, V. (2012). Argentina: Dispersión de la oposición y el auge de Cristina Fernández de Kirchner. Revista de ciencia política, 32 (1), 1-28.

Cerbino, M., y Belotti, F. (2016). Medios comunitarios como ejercicio de ciudadanía comunicativa: experiencias desde Argentina y Ecuador. Comunicar, 24(47), 49-56. DOI: https://doi.org/10.3916/C47-2016-05

Cerbino, M., Maluf, M., y Ramos, I. (2017). Pueblo, política y comunicación: la recepción del discurso del presidente Correa. Opinião Pública, 23(2), 485-508. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-01912017232485

Conaghan, C., y de la Torre, C. (2008). The Permanent Campaign of Rafael Correa: Making Ecuador’s Plebiscitary Presidency. Press/Politics, 13 (3): 267-284.

Constitución de Bolivia.

Constitución de la República de Ecuador 2008.

Flores Sangronis, I. M. (2021). Política pública comunicacional indígena y de neocolonización mediática en Venezuela. Revista Palobra, 20(1), 23-40. DOI: https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.20-num.1-2020-3222

Fukuyama, F. (1992). El fin de la historia y el último hombre. México: Planeta.

Gómez, A., & Ramos-Martín, J. (2014). Legislación y medios comunitarios: Análisis comparativo de Bolivia y Venezuela. Palabra Clave, 17(2), 484-516.

Grebe, R. (2007). Evo Morales y los medios. Revista Latinoamericana de Comunicación CHASQUI, 98, 10-15.

Gundermann, H. (2001). El Método de los estudios de caso. En Tarrés, Ma. Luisa (Coord.) Observar, escuchar y comprender. Sobre la tradición cualitativa en la investigación social, México: Porrúa, El Colegio de México, FLACSO, 251-288.

Hernández Prieto, M., y Pérez Alaejos, M. (2017). Analysis of the Drafting, Enactment and Implementation Process of Act 26.522 on Audiovisual Media Services: Drifting away from an Ideal. Communication & Society, 30(2), 131-145.

Herrera, C. (2016). Las cláusulas de integración en las constituciones de Suramérica. Colombia Internacional, 86, 65-192. DOI: http://dx.doi.org/10.7440/colombiaint86.2016.06

Horkheimer, M., y Adorno, T. (2016). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.

Huntington, S. (1994). La tercera ola. La democratización a finales del siglo XX. Barcelona:Paidós.

Iazzetta, O. (2020). Liderazgos y estabilidad presidencial: las democracias sudamericanas y sus vaivenes. En Giros políticos y desafíos democráticos en América Latina, Gerardo Caetano, Fernando Mayorga (editores). Buenos Aires: CLACSO.

Jorge Alonso, A., de Frutos García, R., y Galarza Fernández, E. (2015). La comunicación en los procesos de cambio social en América Latina: Bolivia, Argentina, Ecuador y Venezuela. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 1-13. DOI: 10.4185/RLCS-2015-1031

Koziner, N. (2021). ¿Interés público o interés publicado? La regulación de medios argentinos en la prensa económica. (Spanish). Universitas, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 34, 155-175. DOI: 10.17163/uni.n34.2021.07

Ley 26.522.

Ley de Responsabilidad Social en Radio y Televisión (RESORTE).

Ley General de Telecomunicaciones, Tecnologías de Información y Comunicación.

Ley Orgánica de Comunicación (Ecuador).

Lippmann, W. (1954). Public Opinion. Nueva York: Macmillan.

MacBride, S. (1980). Voces múltiples, un solo mundo. México: FCE.

Mainwaving, S., Bejavano, A. M., y Leongómez, E. P. (Eds.). (2006). The Crisis of Democratic Representation in the Andes (1st ed.). Stanford University Press.

Marcano, C., y Barrera, A. (2004). Hugo Chávez sin uniforme, una historia personal. Caracas: Debate.

Martín-Barbero, J. (2003). La educación desde la comunicación. Bogotá: Norma.

Mayorga, F. (2019). Mandato y contingencia. Estilo de gobierno de Evo Morales. Cochabamba: FES Bolivia- CESU UMSS.

Moreira, C. (2019). El giro a la izquierda en América del Sur. Un intento de sistematización teórica de su legado práctico. Buenos Aires: CLACSO.

Morris, D. (1997). Behind the Oval Office Winning the Presidency in the Nineties. Nueva York: Random House.

Nimmo, D., y Combs, J. (1983). Political Communication. Nueva York: Long – man.

O´Donnell, G. (1994). Democracia delegativa. Journal of Democracy en Español, 5, 7-23.

O´Donnell, G. (2010). Democracia, agencia y Estado. Buenos Aires: Prometeo.

O’Donnell, G., y Schmitter, P. (1994). Transiciones desde un gobierno autoritario. Conclusiones tentativas sobre las democracias inciertas. Buenos Aires: Paidós.

Orozco, C. A., Delgham, L. H., y Manrique, J. S. (2021). Participación ciudadana a través de los medios de comunicación como legitimación de la democracia participativa en Colombia. https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.26.942

Otis, J. (2015). Cómo la ley de medios audiovisuales de Argentina recompensa a medios adeptos y discrimina a los críticos. América Economía. https://www.americaeconomia.com/politica-sociedad/politica/como-la-ley-de-medios-audiovisualesde-argentina-recompensa-medios-adepto

Pachano, S. (2011). Calidad de la democracia e instituciones políticas en Bolivia, Ecuador y Perú. Quito: FLACSO.

Pazos, J. (2019). Medios de comunicación ¿al servicio de quién? Buenos Aires: CLACSO.

Pérez, O. (2007). Elecciones en el Ecuador: ¿un aprendizaje forzado para los medios. En Se nos rompió el amor (elecciones y medios de comunicación —América Latina—, editado por Marina Valencia Mejía, 251-280. Bogotá: Centro de Competencia en Comunicación.

Plaza, D. (2016). El giro a la izquierda y la confianza en el Estado. El proceso ecuatoriano. Perfiles Latinoamericanos, 24(48), 7-32. doi: 10.18504/pl2448-001-2016

Ramos, A. (2002). Los límites del liderazgo plebiscitario. El fenómeno Chávez en perspectiva comparada. En La transición en Venezuela. Aproximación al fenómeno Chávez, editado por Alfredo Ramos. Mérida: Centro de investigaciones de Política Comparada.

Repoll, J. (2010). Política y medios de comunicación en Argentina. Kirchner, Clarín y la Ley. Revista Andamios, 35-67.

Rincón, O. (ed.) (2008). Los telepresidentes: cerca del pueblo, lejos de la democracia. Bogotá: Friedrich Ebert Stiftung.

Sartori, G. (1998). Homo Videns. La sociedad teledirigida. Buenos Aires: Alfaguara.

Schuliaquer, I. (2021). Gobiernos y medios en América del Sur. Argentina, Bolivia, Brasil, Ecuador y Uruguay en el siglo XXI. Revista Mexicana de Opinión Pública, 30, 41-56. DOI 10.22201/fcpys.24484911e.2021.30.75696

Segura, M. (2014). La sociedad civil y la democratización de las comunicaciones en Latinoamérica, Íconos, 49, 65-80. DOI: https://doi.org/10.17141/iconos.49.2014.1272

Semetko, H. (1996). Media Systems and Election Campaigns. In Comparing democracies elections and voting in global perspective, editado por Lawrence Le Duc, Richard G. Niemi y Pippa Norris, 254-280. California: SAGE.

Silver, S. (2013). Refundar Bolivia. La fascinación internacional por Evo Morales y el MAS. Iberoamericana, (50): 197-208.

Stein, J. (2005). Democracia y medios de comunicación. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Stiglitz, J. (2006). Cómo hacer que funcione la globalización. Bogotá: Taurus.

Stiglitz, J. (2003). El malestar en la globalización. Buenos Aires: Taurus.

Tremamunno, M. (ed.). (2002). Chávez y los medios de comunicación social. Caracas: Ed. Alfadil.

Ulloa, C, y Miño, D. (2020). En el ojo del huracán: Ley de Comunicación en Ecuador. Quito: Universidad de Las Américas, Udla Ediciones.

Ulloa, C. (2013). Discurso político de los gobiernos bolivarianos. Cuestiones Políticas, 29 (50), 96-122.

Ulloa, C. (2017). El populismo en escena. ¿Por qué emerge en unos países y en otros no? Quito: Flacso.

Ulloa, C. (2020). Chávez, Correa y Morales: discurso y poder. Quito: Universidad de Las Américas, Udla Ediciones.

van Dijk, Teun. (1980). Texto y Contexto. Semántica y Pragmática del discurso. Madrid: Cátedra.

Verdesoto, L., Ulloa, C., Andrade, L., Valdivieso, L., Espinosa, A., y Vera, C. (2017). Democracia, derechos humanos e instituciones en Ecuador. Quito: Abya-Yala.

Williams, K. (1993). The Light at the End of the Tunnel: The Mass Media, Public Opinion and the Vietnam War. En Elridge, J. (ed). Getting the Message: news, Truth and Power. Londres: Routledge.

Published
2022-03-15
How to Cite
Ulloa, C. (2022). Communication Laws in Left-Turning Governments: Venezuela, Argentina, Bolivia, and Ecuador. The Republican Journal, (32), 43-67. Retrieved from https://urepublicana.edu.co/ojs/index.php/revistarepublicana/article/view/802
Section
Artículos