The corporate social responsibility and the right of competition in Colombia: A vision from the social economy of the market and the multi-stakeholder theory

UNA VISIÓN DESDE LA ECONOMÍA SOCIAL DE MERCADO Y LA MULTI-STAKEHOLDER THEORY

  • WILSON IVÁN MORGESTEIN SÁNCHEZ UNIVERSIDAD LA GRAN COLOMBIA
Keywords: Corporate Social Responsibility, Social Market Economy, Freedom of Competition, Multi - Stakeholder Theory

Abstract

The purpose of this paper is to determine if one of the responsibilities arising from the exercise of the right to freedom of competition, enshrined in Article 333 of the Political Constitution of Colombia, is a social responsibility on the part of those who exercise an activity economic organized for the different interest groups to which the development of the company impacts. To resolve the above issue, it will begin by reviewing the concept of Corporate Social Responsibility and the different approaches from which it has been addressed. Then, the contributions that, especially Colombian constitutional jurisprudence, has made around the institutions of the social market economy and the right to freedom of competition will be studied, in order to demonstrate how the Social Responsibility of the Entrepreneur who attends the market of goods and services can be measured taking into account the effects that the development of its economic activity has on all interest groups affected by it.

DOI: http://dx.doi.org/10.21017/Rev.Repub.2019.v27.a67

 

Author Biography

WILSON IVÁN MORGESTEIN SÁNCHEZ, UNIVERSIDAD LA GRAN COLOMBIA

Magíster en Derecho Comercial de la Universidad Externado de Colombia. Profesorinvestigador de la Facultad de Derecho de la Universidad La Gran Colombia (Bogotá, Colombia), adjunto a la línea de investigación Teoría del Derecho, de la Política y de la Justicia.

References

Alarcón, A. (2016). La libre competencia económica en el Derecho colombiano: una revisión desde la economía social de mercado y sus implicaciones normativas, Revista Prolegómenos-Derechos y Valores, 2016 (I), 109-124.

Alarcón, A. (2018). Economía social de mercado como sistema constitucional económico colombiano. Un análisis a partir de la jurisprudencia de la Corte Constitucional. Estudios constitucionales, 16 (2), 141-182.

Altzelai, I., y Terradillos, E. (2012). La responsabilidad social empresarial y la competitividad de las empresas a nivel internacional. Especial referencia a los grupos de empresas cooperativas. Oñati Socio- Legal series, 2 (2), 1-23.

Broseta, M. (1978). Manual de Derecho Mercantil, Madrid: Tecnos. Colombia, Corte Constitucional, sentencia T–461 de 1994, magistrado ponente José Gregorio Hernández Galindo.

Colombia, Corte Constitucional, sentencia C–398 de 1995, magistrado ponente José Gregorio Hernández Galindo.

Colombia, Corte Constitucional, sentencia C–616 de 2001, magistrado ponente Rodrigo Escobar Gil.

Colombia, Corte Constitucional, sentencia C–228 de 2010, magistrado ponente Luis Ernesto Vargas Silva.

Colombia, Corte Constitucional, sentencia C–830 de 2010, magistrado ponente Luis Ernesto Vargas Silva.

Colombia, Corte Constitucional, sentencia C–978 de 2010, magistrado ponente Luis Ernesto Vargas Silva.

Colombia, Corte Constitucional, sentencia C–197 de 2012, magistrado ponente José Ignacio Pretelt Chaljub.

Colombia, Corte Constitucional, sentencia C–909 de 2012, magistrado ponente Nilson Pinilla.

Colombia, Corte Constitucional, sentencia C–032 de 2017, magistrado ponente Alberto Rojas Ríos.

Dávila, A. (1996). La responsabilidad social en la ciencia de la riqueza. En Empresa privada y Responsabilidad Social, Bogotá: Olga Lucía Toro y Germán Rey.

D´andreis, A. (2015). Competencia desleal: reflexiones desde la ética y la responsabilidad social empresarial. Advocatus, 12 (25), 195-207.

Jiménez, A. (2008). Hacia una práctica gerencial responsable: conceptos, prácticas y perspectivas actuales. Revista de Derecho Privado de la Universidad de los Andes, (40), 1-26.

Galgano, F. (1999). Derecho Comercial. El empresario, Santafé de Bogotá: Temis.

Garrigues J. (1976). Curso de Derecho Mercantil, Madrid: Imprenta Aguirre.

Medina, J. (2018). Derecho Comercial. Parte general, Bogotá: Temis.

Miranda, A. (1997). El régimen general de la libre competencia. Características principales. En Formas de control, colaboración, competencia empresarial y propiedad industrial. Tomo II, Bogotá: Cámara de Comercio de Bogotá.

Morgestein, W. (2013). El tema de la responsabilidad social de la empresa colombiana. Verba Iuris, (29), 111-130.

Palma, A. (2009). Solo las empresas éticas y socialmente responsables sobrevivirán. En Empresas colombianas: actualidad y perspectivas, Bogotá: Superintendencia de Sociedades.

Peralta, D. y Méndez, J. (2015). Responsabilidad social y competencia desleal entre las grandes superficies y sus proveedores. Revista de Contaduría de la Universidad de Antioquia, (66), 37-51.

Restrepo, J. (2008). Apuntes sobre la responsabilidad social empresarial. Revista de Derecho Privado de la Universidad de los Andes, (40), 1-10.

Rubio, J. (2010). Derecho de los mercados, Bogotá: Superintendencia de Industria y Comercio-Legis.

Salazar, C. (2013). Algunos apuntes sobre la culpa en la responsabilidad derivada de las prácticas restrictivas de la competencia. Revista digital de Derecho Administrativo de la Universidad Externado de Colombia, (10), 147-160.

Santos, S. (2011). La responsabilidad social corporativa y el fomento a la libre competencia en el mercado: una simbiosis necesaria. Revista española de relaciones internacionales, (3), 130-159.

Superintendencia de Industria y Comercio. (s. f.). Algunos fallos de la Corte Constitucional sobre las libertades económicas. Recuperado de http://www.sic.gov.co/ sites/default/files/files/Proteccion_Competencia/Abogacia_de_la_ competencia/2018/Algunos-fallos-de-la-Corte-Constitucional-14-06.pdf

Yepes, G., Peña, W., y Sánchez, L. (2007). Responsabilidad social empresarial. Fundamentos y aplicación en las organizaciones de hoy. Bogotá. Universidad Externado de Colombia.

Published
2019-07-20
How to Cite
MORGESTEIN SÁNCHEZ, W. (2019). The corporate social responsibility and the right of competition in Colombia: A vision from the social economy of the market and the multi-stakeholder theory. The Republican Journal, (27), 69-87. Retrieved from https://urepublicana.edu.co/ojs/index.php/revistarepublicana/article/view/524
Section
Artículos